Summa sidvisningar

1 mars 2011

Black Swan spoiler altert

Såg klart på the Black Swan igår. Handlingen för er som inte sett den och som inte heller kommer att se den: Natalie Portman spelar anorektisk ballerina som får huvudrollen i svansjön. Rollkaraktären har lite problem med verklighetsuppfattningen och förlorar till sist förståndet och dör.
Enligt imdb är den 8.5 av 10 bra, jag säger att Natalie Portman är så bra medan filmen är helt ointressant.  En lång utandning, är vad den är.

I the Black Swan slits Natalie Portman mellan den vita svanen och den svarta svanen i uppsättningen och förgörs till slut av den svarta, passionerade. Hon spelar fantastiskt. Men det räcker inte. Varför har den här filmen gjorts? Vad vill man ha sagt? Trist och intetsägande, säger jag.

4 kommentarer:

Madlar sa...

Oj, jaha, då struntar jag i att lägga tid på den filmen. Tyckte storyn verkade intressant men då satsar jag på någon av de andra Oscarfilmerna istället.

Jenny Palm sa...

Jag blev i alla fall besviken, men som sagt, gillar man Portman blir man lycklig. För hon är gryyym!

Johan Lindstén sa...

Håller med om att rollprestationerna är bra, rent av jättebra. Men filmen. Dötrist och totalt förutsägbar. Vad handlar den om? Vem är antagonisten. "Sjätte sinnet", "Låt den rätte komma in" eller "Exorsisten" är betydligt mcyket mer intressanta filmer.
På P1 pratar man om fascinationen över hur fantastiskt det är med balett. Då rekommenderar jag Operan i Stockholm eller Göteborg. Där finns det i massor, men det kostar tre gånger en bioplåt. Vi får se om baletterna är utsålda framöver. ;-)

Jenny Palm sa...

Johan: Håller med dig!